2011. március 24., csütörtök

Iskolai tájékoztató

Tegnap este volt, a leendő elsősök szüleinek, fél 8-kor, hogy tuti el tudj menni, ha akarsz...
Nagyon érdekes volt.
Megtudtuk az elsős tanulási célokat, pl hogy 20-as számkörben + - =, semmi különös, eléggé fedik az otthoni dolgokat. Azt nem egészen értem, hogy hogy vannak a csoportos foglalkozások, ugyanis minden osztályban kettéosztják a gyerekeket, néha együtt tanulnak, néha oszolnak. Pl Lauráéknál úgy van, hogy a fele megy Handarbeit-re (technika :)), a másik fele marad a tantónénivel, és tanulnak valamit, aztán csere. Szóval valahogy vannak ilyen kiegészítő személyzetek. Az angol is így megy, de néha sima "Unterricht" is szokott megosztva lenni, ilyenkor nem tudom, kivel lehetnek... Nade, kérdezte valaki, hogy mi alapján képezik a csoportokat? Válasz: akik egyfelől érkeznek, azokat próbálják összerakni. Amúgy az osztályt elsősorban így állítják össze: minden gyerek járjon ott iskolába, ahol lakik. Ahol kétséges, járjon oda, ahova már jár testvére. Lehet komoly indokkal egyéni kérések, aztán ezt vagy teljesítik, vagy nem. Az nem indok, hogy jobban tetszik az x tantónéni. Próbálják a fiúk-lányok, idegennyelvű-németnyelvű, problémás gyerek arányokat egyenletesen elosztani. Kb az eszed, nem eszed, nem kapsz mást metódus van. De nem is bánom, egy kicsit sok, ami Mo-on megy, persze más a tanárik kör is (sajnos). Amúgy integrált oktatás zajlik, a problémás gyerekeket kiviszik a tanóráról, úgy kap fejlesztést, akár csoportban, akár egyénileg, nem plusz időben. Az elsősök 2 délután mennek vissza egy héten.
Aztán jött a rendőrbácsi, aki a winterthuri gyerekközlekedési csoport vezetője, mert itt ilyen is van. Kijárnak az intézményekbe, szigorú tematika szerint oktatják a gyerekeket a helyes közlekedésre. Minden évfolyamnak megvan a feladata. Az oviban pl a gyalogos közlekedés (zebrán átkelés, láthatóság), 1-ben kezdik a biciklis oktatást, (elméleti), 3-ban már fel is pattannak, 5-ben kimennek velük az utcára, 6-ban levizsgáznak, és még utána is voltak mindenfélék, amiket nem értettem, gondolom, kresz. A rendőrbácsi azt mondta, hogy az az elv, és elvárás, hogy a gyerek járjon gyalog, egyedül iskolába. Nem akar "mamataxit" látni az iskola előtt. És megindokolta azt is, miért gyalog. Még kis reklámfilm is volt hozzá :) 1. mozgás 2. szociális élmények - barátokkal együtt mehet, beszélgethet 3. felelősségtudat, hogy ő egyedül, biztonságban tud közlekedni, 4. útközben felfedezheti a világot (csigafigyelés). Erősen kerülendő a guruló eszközök használata, szinte tilos görkorival, rollerrel, stb iskolába menni. Ugyanis a gyerekek nem figyelnek annyira az átkelésnél, nem állnak meg, a járdán nem is szabad ilyeneket, ezen meglepődtem, nem is jutott eszembe, miért veszélyes: itt általában a házak alatt vannak a garázsok, nem tipikus az utcán parkolni. Ha kihajt egy autó, a gyalogos megáll, elengedi, a görkoris/biciklis mire észreveszik egymást, már bent van a kocsi alatt. Biciklizni az úton kell. Amúgy meg 7 év alatt tilos a biciklizés a közutakon, utána pedig matricát kell venni évente a bringára, ami egy felelősségbiztosítás (pl nekimegy egy parkoló autónak).
A "napközi" nem úgy működik, mint odahaza, vannak helyek, ahol gyerekgondozás folyik (minek is fordítsam...). A gyerekek odaballagnak suli után, ott kapnak enni, onnan mennek vissza, ha van du-i órájuk, leckét írnak, szabad, és vezetett játékokban vesznek részt, mindezt este 6-ig tehetik. Kb 1500 gyerek jár suliba, az ovit nem jegyeztem meg, de 5-12 évig valami 300-500 (? nem emlékszem pontosan, de a lényeg, hogy kisebb rész jóval, mint aki hazamegy) veszi igénybe ezt. Szóval úgy látszik, többnyire otthon vannak az anyák. Minden szünetre is van felvigyázás, erre külön kell jelentkezni. Ára jövedelemtől függ, fogalmam sincs. Pedig marha kíváncsi lennék!
Na, más nem jut az eszembe, pedig biztos volt :) Az látszik, hogy van tudatosság, terv, és együttműködés.

-----

Ja igen. A végén mondta a rendőrbácsi, hogy merjük a gyereket elengedni gyalog, higgyük el, hogy a wülflingeni iskolába vezető utak biztonságosak. Ha mégis úgy érezzük, hogy valahol mégsem, csak telefonáljunk neki, és intézkedik. Itt lehet ilyet is...

5 megjegyzés:

  1. A mostani bejegyzés alapján elolvastam a másik iskolás összefoglalót is a "közös" blogon, szerintem nagyon hasznos és érdekes az egész. Ha esetleg kedved van, mert úgy látom, ott nem túl nagy az aktivitás, akkor ezekkel kiegészíthetnéd. Mondjuk én itt is meg fogom találni az infókat, ha majd aktuális lesz :)
    Belegondoltam, milyen jó lett volna, ha engem is megtanítottak volna közlekedni, meg biciklizni még első osztályban, akkor talán nem lebegne felettem mindig valami szörnyű katasztrófa árnya, ahányszor két kerékre "pattanok" :)

    VálaszTörlés
  2. De jo, h ezeket leirtad! Nagyon erdekes, kivancsi vagyok, mindenhol ilyen-e a rendszer itt.

    VálaszTörlés
  3. Timi, odébb van az még, míg megtudjuk :DDD

    VálaszTörlés
  4. Nagyon jó volt olvasni ezt a bejegyzést. Ami itthon megy tanító és iskolaválogatás körben az röhej. Pl a mi nemjó körzetes iskolánkban is simán összejönne egy osztálynyi a mi ovinkból, és mindenkinek ez lenne a körzetes... De egyik szülő se kockáztat. Mi se.

    VálaszTörlés
  5. naja, és így lesznek "jó" és "rossz" iskolák. mert a rosszba senki nem viszi a gyerekét, vagy csak aki tojik rá, oda meg nem mennek szívesen a jó tanárok, csak akinek nem jut más. ördögi kör

    VálaszTörlés

Iskolai szünetek

február 5-20

Rendszeres olvasók

Összes oldalmegjelenítés

 

Laura, Noémi, Dorka Svájcban | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates